söndag 2 mars 2025

Lämna dem på perrongen

   Ett tydligt resultat efter Trumps och Vances möte med Zelenskyj är att vi är på väg in i en ny världsordning. En ordning som bryter den utveckling vi har sett sedan 1945. En tillbakagång för USA och skapandet av något nytt.

   Trump vill Make Amerika Great Again. Han och hans team har rivstartat och satt igång ett massivt arbete för att åstadkomma det. I sin iver att göra det har de glömt att göra en viktig sak. En risk- och konsekvensanalys. Hade en sådan gjorts så kanske har gänget kommit fram att ivern i att tro på sin slogan kan leda till att USA inte blir så starkt. För mötet mellan Trump, Vance och Zelensky avslöjade en sak. USA har nått sin peak för ett tag sedan.

   De båda försökte spela tuffa och visa vem som bestämmer. Hårda ord, tufft agerande och att försöka sätta Zelenskyj på plats. De försöker visa att det är ett nytt spel som sker. Problemet för dem båda är att de mötte en person som inte bryr sig om deras spel samt valde att syna dem båda. Det visar sig vara en bluff som de körde med.

   För omvärlden blev det en omskakande upplevelse. För den som har koll på amerikansk politik, geopolitiken och följt utveckling de senast 50 åren har redan insett att USA är inte längre i en position av att vara en supermakt. Jag noterar att en hel del kommentarer som kommer från politiker, experter och journalister om det som hände i Ovala rummet i Vita Huset visar mer på en chock av att insikten om att USA är svagt, Trump inget kan göra och att man inte riktigt har insett det. Inte förrän nu

   Trump försöker kopiera Putin och Xi Jinping (Kina) och deras världssyn. Den bygger på att det ska finnas regionala stormakter som dominerar sitt område och dikterar villkoren för de andra länderna. Politisk, ekonomisk och kulturell dominans där andra länder knyts närmare denna regionala makt. Världen blir fragmenterad och en farlig konkurrens mellan dem som mycket lättare kan leda till krig. Det sista ser inte Trump då han tror att USA slipper krig då ingen ska våga anfalla, speciellt inte om USA håller sig till Nord- och Sydamerika.

   Vi är på väg in i en ny världsordning där utvecklingen sedan 1945 med ett USA som garant för världsordningen, där lagar och regler styr, samarbete och globalisering förbytts i en uppdelad värld mellan regionala stormakter som bygger murar mot varandra. Allt är uppe till förhandling men saker och ting gynnar den som är starkast. Det är i varje fall den världsordning som Trump tillsammans med Putin och Jinping ser framför sig tillsammans med några andra länder. För oss andra gäller det att bryta detta och visa på att det finns en annan väg framåt.

   Det är dags för förändring till det bättre. Fossilerna från 1900-talet ska inte diktera framtiden. Det ska alla vi andra. Det är nu vi lämnar kvar dem på perrongen när vi åker in i framtiden.

lördag 1 mars 2025

Trumps och Vance blunder

 I går fick vi se något som vi inte har sett tidigare. Trump och Vance bjöd in Ukrainas president Zelenskyj till Vita Huset för att underteckna ett avtal om mineraler och form av stöd av USA. På pressträffen som var i ovala rummet gick både Trump och Vance till attack mot Zelenskyj och försökte sätta honom på plats. De båda försökte visa sig tuffa och starka men den bild som visades upp har blivit någon annat. Den avslöjade brutalt deras blunder.

Det gick tydligt att se att Trump och Vance har har en arrogans som grovt avslöjar deras okunnighet, att snack snacka på hemmaplan duger inte när det kommer till världen och att ta itu med problem, att de båda är okunniga om vad som händer i Ukraina och omvärlden.

Bilden blev också tydligt att Trump och Vance har köpt Putins och därmed den ryska ledningens världsbild samt berättelsen om varför Ryssland attackerade Ukraina. När denna världsbild krockade med verkligheten blev Trump och Vance dels aggressiva och dels var tvungna att ta upp trams saker för att försöka distrahera deras blunder. 

De gav också bilden av att försöka finna en väg för att stoppa stödet till Ukraina och göra upp med Ryssland om att ta bort de ekonomiska sanktionerna som att det går att göra affärer med det landet igen. För det här handlar inte om att USA vill ha fred utan för att Trump och hans elitvänner vill göra affärer med Ryssland igen. Det avslöjades tydligt i går.

För resten av världen men framför allt Europa är bilden nu övertydlig. USA går inte att lita på med MAGA vid makten i USA. Det finns politiska ledare i Europa som hoppas att det går att prata in förnuft i Trump men pressmötet visade tydligt att det går inte. All form av att smickra sig in och liknande är bara att glömma. Trump och Vance går inte att lita på överhuvudtaget. Att detta nu avslöjades ska vi tacka Zelenskyj för, som vågade syna bluffen.

Pressmötet visade för Europa att det är dags för titanen att vakna. Europa har under alldeles för lång tid slumrat i godan ro och drömt men nu måste kontinenten vakna upp och själv forma framtiden. Vi kan inte räkna med USA i något som vi gör eller riskerar att hamna i. Europa måste forma sin egen väg framåt.

Trumps agerande i går betyder att det gamla samarbete mellan USA och Europa är dött med honom vid makten. Det är lika bra att erkänna att NATO med USA som en del av den organisationen är också lika dött. Vi måste därmed forma ett helt annat militärt samarbete inom EU och med Canada. Stödet till Ukraina behöver markant öka.

 Europa har möjligheten att tillsammans med andra delar av världen visa hur vi kan bygga en fredlig värld med ekonomisk tillväxt, hållbarhet och ökad jämlikhet utifrån ömsesidig respekt. Istället för att fokusera på Trump och hans gäng så ställer vi in dem i kulisserna istället. Det är inte honom vi ska fokusera på utan det är resten av världen och vår gemensamma framtid. Låt USA stanna kvar på perrongen så reser vi andra in i framtiden. Det är dags för förändring.

Uppdateringar av utvecklingen i Ukraina och Europa.

 

lördag 22 februari 2025

Varför ska Vance och Trump diktera Europas väg framåt?

 Under senaste veckorna har vi hört olika utspel från den amerikanska ledningen om sin syn på Europa. Det är ingen smickrande bild som utmålas. EU får inte vara med när USA förhandlar med Ryssland om fred mellan det sistnämnda och Ukraina. JD Vance i USA försöker tala om vilken väg Europa ska ta. Elon Musk lägger sig i olika europeiska länders politik exempelvis valet i Tyskland. Steve Bannon har innan försökt att ena extremhögerns olika partier under ett paraply. Allt detta sker för att extremhögern ska kunna maximera sina möjligheter att vinna val, ta över sina länder och därmed omforma EU i en annan riktning. Det måste till en förändring bort ifrån detta.

Bilden är tydlig. Trump och hans MAGA-rörelse försöker att omforma framtiden för EU och Europa. Uttalandena och samarbetet har ett tydligt syfte. Frågan vi måste ställa oss är om vi passivt ska se på, kommentera och vara irriterande men inget mer händer eller att vi ska forma en politik för framtiden som bygger ett nytt och bättre Europa? För en offensivt inriktad socialdemokrati finns nu chansen att berätta om en ny väg framåt men då måste man både synas och höras.

Tyvärr har socialdemokratiskt ledda regeringar i Europa inte haft fokus att skapa förändringar som är långsiktigt bra för sina respektive länder. Det har varit mer av att skruva på nuvarande system för att finjustera bort de mest negativa sakerna. Detta trots att väljarna som röstade fram socialdemokraterna till makten ville ha en förändring, bort ifrån det gamla. Exempel på det är S i Tyskland som inte tog chansen till att bygga ett anat och bättre Tyskland. Troligtvis kommer partiet att röstas bort ifrån makten i morgondagens val. Vi kan se det i andra länder hur S har försökt att finjustera rådande system men väljarna har varit missnöjda med detta och röstats bort. 

Trump och hans ideologiska inriktning ska inte få lov att forma framtidens Europa. Det ska vi socialdemokrater göra tillsammans med Europas invånare. Nu finns det en möjlighet att visa att socialdemokraterna vill bygga ett bättre samhälle som finns till för människor och tar hand om sin värld. Det gäller att socialdemokratin i Europa tar tag i taktpinnen. Vi kan inte som högern på vår kontinent, som är i chock, pratar om att ha is i magen och vet inte vad den vill utifrån det som händer, vara totalt passiv 

EU har gått i en riktning där högerpolitiken har dominerat. Vi ser resultatet. Det har inte blivit bättre. Socialdemokratin ska visa hur EU och organisationens länder ska ta steg framåt och hur människor ska få det bättre. Det är dags för förändring.

fredag 21 februari 2025

Varför pratas det inte om detta som är ett stort problem för människor och vårt samhälle?

 Sverige är landet där arbetslinjen råder. Det har bland annat nuvarande regeringsunderlag lyft fram i sina regeringsdeklarationer. Samma visa hördes när förslaget om försämrad a-kassa nu införs. Tittar vi närmare på hur verkligheten ser ut framträder en annan bild. Bilden av att det råder massarbetslöshet.

I dag är över 8,9% arbetslösa, trenden enligt SCBs siffror. Tittar vi på hur arbetslösheten ser ut nu, icke säsongsjusterad, är den på 10,4%.  Det betyder att var tionde svensk i arbetsför ålder saknar ett arbete att gå till. Lägger vi in alla de som vill jobba mer men får inte sticker siffrorna iväg ännu högre.

När det kommer till ungdomsarbetslösheten är det 24,7% som är arbetslösa, trenden. I januari är siffrorna 28,6%. Det betyder att nästintill 3 av 10 unga vuxna är arbetslösa och saknar ett arbete. Lägger vi in också här alla unga som jobbar men som vill jobba mer stiger siffran högre.

Vi har med andra ord en massarbetslöshet som råder i dagens Sverige. När var tionde vuxen inte får arbeta betyder det att svensk ekonomi går dåligt. Den fulla kapaciteten används inte. Människor får ingen högre inkomst från lönearbete och därmed påverkas konsumtionen, som slår mot ekonomin. Skatteintäkterna ökar inte ju fler som är i arbete, vilkets slår mot samhällsekonomin och välfärden.

Tittar vi närmare på siffrorna ser vi att i maj 2008 var arbetslösheten på sin lägsta nivå med 6,0%, trenden. Sedan dess har den aldrig varit under denna nivå. September 2018 var arbetslösheten på 6,5%, trenden. Efter december 2022 har arbetslösheten inte gått under 7,3%. Med andra ord ser vi hur lägstanivån för arbetslösheten hela tiden höjs. Det här är inte bra.

Det är ett misslyckande för Sverige att arbetslösheten aldrig sedan maj 2008, och dessförinnan januari 2001, varit under sex procent. Vi är enormt långt borta från de arbetslöshetstal som rådde på 1970-1980-talet med mellan 1,5%-2,0% arbetslöshet.

Samtidigt är det nästintill knäpptyst om denna höga arbetslöshet. Så här kan vi inte ha det. Vi vet vilka problem arbetslösheten innebär för den enskilda och samhället. De som styr har gett upp. Den arbetsmarknadspolitik som rått i Sverige sedan Reinfeldts tid har nåtts vägs ände. Det blev inte bättre utan istället blev det värre.

Det är dags för förändring. Sverige är i behov av en offensiv arbetsmarknadspolitik som investerar i samhället och människor. Arbetslösheten måste ned och nu måste det till krafttag. Så här ska det inte vara i vårt land.

Regeringens el-passivitet kostar jobb

  Det går att läsa och ta del av hur näringslivet i södra Sverige varslar och säger upp anställda på grund av de höga elpriserna. Näringsl...